Slideshow image Slideshow image Slideshow image Slideshow image
Previous Next
Συχνές ερωτήσεις γονέων

Θεσσαλικό Κέντρο Λόγου - Επικοινωνίας
στη Λάρισα

 


Πρεπει να ανησυχω - Λογοθεραπεια?
…συχνές ερωτήσεις γονέων

 

‘‘…όταν ο γονιός ανησυχεί συνήθως έχει δίκαιο…!’’
…και το καλύτερο είναι να απευθυνθεί σε έναν ειδικό για να του λύσει όλες τις απορίες!


  

Το παιδί μου μιλάει αλλά δεν μπορεί να πει κάποια γράμματα.

Η δυσκολία που παρουσιάζουν κάποια παιδιά στην παραγωγή συγκεκριμένων ήχων / φωνημάτων αποτελεί το πιο συχνό πρόβλημα ομιλίας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, κυρίως. Αυτό συνήθως οφείλεται σε μη ακριβής τοποθέτηση, δηλαδή το παιδί δεν ακολουθεί τον ακριβή τρόπο παραγωγής του κάθε ήχου. Κάθε δυσκολία στην ομιλία ενός παιδιού θα πρέπει να αξιολογείται από ειδικό ώστε να αποκατασταθεί και να μην παρουσιάσει συνέπειες στην μετέπειτα σχολική πορεία του.


  

Το παιδί μου δεν μιλάει καθόλου ενώ καταλαβαίνει τους άλλους.

Η απουσία ομιλίας είναι μία κατάσταση που εμφανίζεται σε αρκετά παιδιά προσχολικής ηλικίας. Η συχνότερη αιτία για την καθυστέρηση αυτή είναι η ύπαρξη δυσκολίας στον προγραμματισμό και συντονισμό αρθρωτικών κινήσεων (λεκτική απραξία) που είναι απαραίτητες για την ομιλία. Η δυσκολία αυτή με κατάλληλη λογοθεραπευτική παρέμβαση μπορεί να αποκατασταθεί πλήρως και η εξέλιξη του παιδιού να είναι φυσιολογική.

Ένα παιδί που ακολουθεί φυσιολογική εξελικτική πορεία, αρχίζει να παράγει τις πρώτες του λέξεις στην ηλικία του ενός έτους και μέχρι την ηλικία των τριών , χρησιμοποιεί απλές προτάσεις για να επικοινωνήσει με το περιβάλλον του.


  

Το παιδί μου έχει δυσκολία στο λεξιλόγιο.

Η μειωμένη ικανότητα ενός παιδιού να χρησιμοποιεί ευρύ φάσμα λεξιλογίου αναλογικά με την ηλικία του, υποδεικνύει πρόβλημα λόγου. Το παιδί δεν γνωρίζει ή δυσκολεύεται να συγκρατήσει στην μνήμη του ή χρειάζεται περισσότερο από το συνηθισμένο χρόνο για να βρει την κατάλληλη κάθε φορά λέξη.

 Έτσι, χρησιμοποιεί μόνο απλές και οικείες λέξεις επαναλαμβανόμενα ή / και χρησιμοποιεί λάθος λέξεις.

Σε κάθε περίπτωση , η έγκαιρη εκτίμηση από ειδικό κρίνεται απαραίτητη.



  

Το παιδί μου δείχνει να μην ενδιαφέρεται να επικοινωνήσει.

Τα παιδιά που μοιάζουν αδιάφορα να επικοινωνήσουν και ασχολούνται επιλεκτικά και συχνά στερεοτυπικά με ό, τι τους ενδιαφέρει, δυσκολεύονται να εκφράσουν τα συναισθήματα τους και επικοινωνούν μόνο όταν οι ίδιοι το επιθυμούν, εκδηλώνουν διαταραχή στον τομέα της πραγματολογίας, δηλαδή στην κοινωνική χρήση του λόγου. 

Η δυσκολία αυτή χαρακτηρίζει κατά κύριο λόγο παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (αυτισμός).

Οποιαδήποτε ιδιαιτερότητα στην συμπεριφορά και επικοινωνία του παιδιού, κρίνεται σκόπιμο να εκτιμάται από ειδικούς.

Πότε μιλάμε για καθυστέρηση λόγου;

Μιλάμε για καθυστέρηση λόγου όταν το παιδί σας πλησιάζει την ηλικία των 3 ετών και:
[bulletlist]

  • Επικοινωνεί μόνο με νοήματα (δείχνει αυτό που θέλει)
  • Λέει μόνο συλλαβές ή λέξεις όπως μαμά, μπαμπά, παππού, γιαγιά, νερό (λεξιλόγιο < 10)
  • Δυσκολεύεται να μιμηθεί λεξούλες που του λέμε
  • Ο λόγος του είναι ακατανόητος από το κοινωνικό περιβάλλον
  • Δεν ακολουθεί εντολές ή οδηγίες (π.χ. Φέρε τα παπούτσια σου)
  • Δεν κάνει συνδυασμούς λέξεων (π.χ. φράσεις: μαμά βόλτα, μικρές προτάσεις: μαμά τρώει μήλο)
  • Δεν αναγνωρίζει τα βασικά χρώματα (μπλε, κόκκινο, κίτρινο)
  • Δεν απαντά σε ερωτήσεις τύπου «ΝΑΙ/ ΟΧΙ»
  • Βέβαια μπορεί να γνωρίζει και να δείχνει μέρη του σώματός του, τα ρούχα του, κάποια φρούτα και παιχνίδια, αλλά δεν τα κατονομάζει.

 


  

…τί πρέπει να λέει το παιδί μου σε ηλικία…

Έως 12 μηνών:

- Το μωρό αντιδρά στους ήχους.
- Κάνει βλεμματική επαφή.
- Αναγνωρίζει τη φωνή της μητέρας του.
- Χαμογελά όταν του μιλάτε.
- Ανταποκρίνεται στο όνομά του.
- Γυρίζει το κεφάλι του προς την πηγή των ήχων.
- Διαθέτει κάποιο βασικό λεξιλόγιο (μαμά, μπαμπά, μπάλα κ.α).
- Εκτελεί απλές εντολές (φέρε την μπάλα, έλα εδώ).
- Παρακολουθεί του άλλους όταν συζητούν. Μιμείται ήχους ομιλίας.

 

Έως 2 χρονών:

- Το λεξιλόγιό του διαθέτει 20-50 λέξεις.
- Υπακούει σε απλές εντολές όπως ΄΄όχι, έλα, φέρε΄΄.
- Χρησιμοποιεί δύο λέξεις για να σχηματίσει φράσεις.
- Χρησιμοποιεί συμβολικά διάφορα παιχνίδια (π.χ. τάισμα μωρού κ.α.).
- Κατανοεί πιο σύνθετες εντολές (βάλε το ποτήρι στο τραπέζι).
- Κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας 1-2 λέξεις (πού γιαγιά;).
- Ονομάζει μια εικόνα.
- Δείχνει ένα ονομαζόμενο μέρος του σώματός του.

 

Έως 3 χρονών:

- Απαντάει σε ερωτήσεις.
- Κάνει απλές προτάσεις.
- Μπορεί να παρακολουθήσει ένα διάλογο.
- Του αρέσουν τα παραμύθια και τα παρακολουθεί με ευκολία.
- Κάνει ερωτήσεις.
- Κατανοεί παραμύθι.
- Κατανοεί χωρικές έννοιες (πάνω - κάτω, μπροστά - πίσω κ.α.).
- Κατανοεί αντίθετες έννοιες (μικρό - μεγάλο, ζεστό - κρύο κ.α.).
- Λέει 200-300 λέξεις.
- Σχηματίζει προτάσεις με 2-3 λέξεις.
- Χρησιμοποιεί πληθυντικό.

 

Έως 4 χρονών:

- Απαντάει σε όλα τα είδη ερωτήσεων.
- Γίνεται κατανοητό και από ανθρώπους που δεν γνωρίζει.
- Η ομιλία του πλησιάζει περισσότερο σε αυτή των ενηλίκων όσον αφορά τη γραμματική και το συντακτικό.
- Διηγείται τις εμπειρίες του.
- Κατανοεί χρονικές έννοιες (χθες, σήμερα, αύριο).
- Γνωρίζει τρία χρώματα.
- Συνδυάζει ρήματα και ουσιαστικά.
- Λέει το όνομα και το επίθετο του.
- Επαναλαμβάνει παραμύθι.
- Κάνει ερωτήσεις, χρησιμοποιώντας πού, γιατί, τι;
- Αρθρώνει σχεδόν όλα τα σύμφωνα εκτός ρ - λ - σ- ξ - ψ και συμπλέγματα συμφώνων.

 

Από 4 - 5 χρονών:

-Κατανοεί τις συζητήσεις, στο σπίτι και στο σχολείο.
-Κατανοεί συνθετότερες χωρικές έννοιες (πάνω από, κάτω από, πίσω, πλάι).
-Κατανοεί συνθετότερες χρονικές έννοιες (αργά το βράδυ).
-Συγκρίνει κατά μέγεθος (μεγάλος -μεγαλύτερος, μικρός - μικρότερος, κ.α.).
-Έχει λεξιλόγιο 1500 λέξεων.
-Σχηματίζει προτάσεις με 4-5 λέξεις.
-Αρθρώνει όλα τα φωνήματα και τα συμφωνικά συμπλέγματα.
-Λέει δύσκολες και πολυσύλλαβες λέξεις.
-Μιλάει με ευχέρεια, χρησιμοποιώντας απλές προτάσεις.

Είναι γεγονός ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό και γι’ αυτό μπορεί να υπάρξει κάποια διακύμανση σχετικά με το χρόνο που κατακτά κάποια δεξιότητα, ωστόσο ο μέσος όρος σημαίνει κάτι και ειδικά αν έχει περάσει εξάμηνο και το παιδί δεν παρουσιάζει πρόοδο, τότε θα πρέπει να προβληματιστούμε.


  

…πότε πρέπει να ζητήσω βοήθεια από λογοθεραπευτή;

- Αν το παιδί σας παρουσιάζει δυσκολία όταν βυζαίνει, πιπιλάει, ρουφάει, μασάει ή καταπίνει όποτε κι αν συμβεί αυτό.
- Αν το μουρμούρισμα του παιδιού σας δεν αποτελείται από ποικιλία ήχων μέχρι 12 μηνών.
- Αν το παιδί σας δε χρησιμοποιεί προτάσεις 2 λέξεων μέχρι την ηλικία των 2,5.
- Αν η ομιλία του παιδιού σας είναι δύσκολα κατανοητή από τους περισσότερους ανθρώπους στην ηλικία των 3 χρονών.
- Αν η ομιλία του παιδιού σας είναι συνεχώς σπασμωδική και όχι άνετη.
- Αν η ομιλία του παιδιού σας είναι έρρινη και βραχνή.
- Αν το παιδί σας ορισμένες φορές (περιοδικά) δεν ακούει.
- Αν το παιδί σας δεν χρησιμοποιεί σωστά δομημένες προτάσεις στην ηλικία των 5 χρονών.
- Αν το παιδί σας παρουσιάσει δυσκολία με τους ήχους και συμπλέγματα που αναπτύσσονται τελευταίοι (σ, ρ, θ, κς, τζ, ψ, τσ ,κ.λ.π.) στην ηλικία των 5 χρονών.
- Αν το παιδί σας δυσκολεύεται να καταλάβει λόγια και οδηγίες που του δίνονται.